Jak vybrat internetovou agenturu

Dnes u nás najdete možná i stovky firem nabízejících webdesign, redakční systémy či internetové obchody. Vyznat se v jejich nabídkách je často velmi složitý úkol, když všichni nabízejí zdánlivě to samé. Stručně si ukažme, co by agentura, které chcete svěřit správu svých webových stránek, měla určitě splňovat.

Dobrá internetová prezentace

Názor na firemní prezentaci samotné firmy je asi tou první věcí, co vám o agentuře může leccos prozradit.

Každá profesionální agentura má stránky plné informací o svých produktech, reference, samozřejmostí jsou podrobné kontaktní informace a mapy sídla či poboček. Těžko můžete důvěřovat internetové agentuře, která na stránkách uvede sotva telefonní kontakt a jejím hlavním komunikačním kanálem je ICQ.

Pravidelné publikace a vzdělaný tým

Tvorba internetových stránek se překotně mění, každým dnem vznikají nové standarty. Jen skuteční profesionálové se snaží udržovat svůj rozhled a zároveň se o své poznatky dělit. Sledujte tedy, zda pracovníci agentury píší svůj weblog, nabízí pravidelný newsletter s novinkami či publikují články v odborných periodikách. Vysokoškolské vzdělání v oboru je pro kvalitní programátory či marketingové specialisty samozřejmostí.

Projektové řízení

Projektové řízení u webových projektů je pořád velmi opomíjenou oblastí ve výběrových řízeních. I když není nutné aby obchodní zástupce nebo projektový manažer znal přesnou definici six sigma či všechny varianty WBS, musí znát formu řízení projektů, vědět jak sepsat přesné požadavky na stránky, navrhnout vhodný plán projektu a se zadavatelem je průběžně kontrolovat a vyhodnocovat.

Nekvalitní (nebo žádné) řízení projektů má za následek překročení nákladů na projekt, nedodržení časového plánu nebo nedodržení stanoveného rozsahu a kvality.

Technické zázemí

Dodavatel, který Vám doporučí z široké nabídky tzv. "free" webhostingů nestojí ani za telefonát. Výpadky v řádu hodin jsou zcela běžné. U svých stránek tak riskujete nejen ztrátu objednávek, ale i vyřazení webu z výsledků fulltextových vyhledávačů!

U zaběhlé firmy je samozřejmý webhosting na vlastních serverech v klimatizovaných serverovných a s nepřetržitou kontrolou 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu.

Stabilita a bezpečnost softwaru

Stabilita a bezpečnost softwaru je velmi často opomíjenou položkou při výběru vhodného dodavatele. Nezapomeňte, že Váš eshop bude v ideálním případě růst. Při výběru dodavatele si pečlivě zjistěte, zda jeho řešení jsou stavěna na velkou návštěvnost či na jaké množství produktů je eshop optimalizován.

Nejjistější je ukázka realizovaných stránek s návštěvností alespoň v řádu tisíců návštěvníků denně. Jedině tak máte jistotu, že eshop bude funkční i při vyšší návštěvnosti.

Znalosti a praxe v internetovém marketingu

Tisíce řádků zdrojového kódu i u toho nejlepšího redakčního systému či e-shopu prodejní úspěch nezaručí. Je tedy posuzovat internetovou agenturu nejen z hlediska kvality dodávaného programu, ale i z hlediska referencí a měřitelných výsledků marketingové propagace. Jinými slovy, jak jsou jí vytvořené webové stránky obchodně úspěšné.

Zjistěte si, zda agentura aktivně spolupracuje se svými klienty, zda je schopná vhodně proškolit zaměstnance či propagovat web na internetu a ve vyhledávačích.

Kvalitní poskytovatel internetových řešení je schopen předložit mnoho referencí na první místa stránek ve vyhledávačích, rostoucí návštěvnosti a konverzní poměry na stránkách svých klientů a rád se pochlubí rostoucími obchodními úspěchy jím tvořených webů.

Zkušenosti v oboru klienta

Jistá zkušenost v oboru klienta může být pro vás velkým plusem. Firma poskytující internetové obchody, která navíc sama jeden eshop (třeba jen jako doplňkovou službu) provozuje, vám hned do začátku může předat velmi cenné know-how o procesech internetového prodeje, poradí v logistice, má zkušenosti s přepravními službami, umí efektivně řídit skladové zásoby, ví kde levně sehnat obalový materiál apod.

Hlavně ze začátku vám těmito radami z praxe může ušetřit nemalé finanční prostředky.

Ceny

U internetové prezentace více než kdy jindy platí známé přísloví "Nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci". Proto se s agenturou, která Vám nabízí profesionální eshop s napojením na platební karty a učetní programy za 5000Kč, rychle rozlučte. V opačném případě budete za půl roku hledat dodavatele znovu.

Internetový obchod musí prodávat, webové stránky musí přivádět návštěvníky. Kvalitní internetové prezentace jsou určeny k tomu, aby vydělávali peníze, stejně jako každá jiná investice.

Deset otázek pro výběrové řízení

Vyznat se v nabídkách firem je mnohdy velmi složité. Kromě splnění vašich požadavků na webové stránky se agentury zeptejte i

  1. Uvádí internetová agentura na svých stránkách potřebné informace o produktech a kontakty?
  2. Mají zaměstnanci odpovídající vzdělání? Publikují svoje znalosti?
  3. Aplikuje agentura na zakázky projektové řízení, či projekt dělá tzv. ad-hoc (chaoticky)?
  4. Vlastní agentura vhodné technické zázemí? Je možnost se spolehnout na podporu 24/7?
  5. Zvládají vytvořené stránky i větší návštěvnost? Realizovala už agentura stránky s návštěvností alespoň v řádu tisíců návštěv denně? Běží stránky při takto zvýšeném provozu dostatečně rychle? Na jaké množství produktů je e-shop optimalizován?
  6. Má agentura vhodné reference v oblasti internetového marketingu? Je schopná stránky i následně propagovat? Jaké jsou její nejlepší výsledky?
  7. Je schopná prakticky poradit s firemními procesy a vhodně je optimalizovat? Má zkušenosti s vaším oborem (např. provozuje sama nějaký eshop)?
  8. Jsou její ceny transparentní? Poskytuje nějaké záruky při nedodržení stanoveného plánu?

Aktuální projekty

Sportoviště Sušice

Webdesign, snadné ovládání redakčního systému, rezervace, kalendář, pravidelná tvorba obsahu... Stovky návštěvníků denně díky internetovému marketingu.

Puzzlepoint.cz s.r.o.

20000 produktů, stovky kategorií, pokladní online systém, sklady, zahraniční mutace, propagace v zahraničních vyhledávačích...

Leasyn s.r.o.

3D zobrazení produktů, pokročilé filtry, responzivní design sklady, práce se zákazníky (CRM), správa sociálních sítí...

HMStudio a.s.

propojení na informační systém Helios, tisíce produktů a objednávek synchronizované se sklady a účetnictvím.